Institut praktické pedagogiky je součástí projektu Active Brain
Tuto větu jsem slyšela včera od 6ti letého klučíka mnohokrát. Chodí za mnou na individuální lekce zaměřené na rozvoj motoriky, koordinace, prostorové orientace a psaní.
A co dělá maminka?
Dává mu oblečení na věšák, rovná boty, připravuje čaj a uklízí po hraní. Tyto činnosti se u mě v pracovně vždy naskytnou. Od momentu, kdy za mnou přišel, jsem neustále slyšela, že to neumí, že to dělat nebude, že je to „práce“ maminky.
Když dítě nemá základní pracovní kompetence půl roku před nástupem do školy, tak je to velký problém. Nesamostatnost se bude vázat na špatné pocity, zmatek ve věcech a celkovou nepohodu.
Jak to mají Vaše děti? Necháváte jim dostatečný prostor k tomu, aby se osamostatnily?
Venku je kupa sněhu a moje děti s nadšením odhrnují sníh. Jezdí s hrablem sem a tam, dělají cestičky, ometají okýnka velkým smetákem a září štěstím. A když doklapou domů, tak ta mokrá spoušť v předsíni a špína, také stojí za to. Skvělé! Mop do ruky a je to! Přezout se, dát boty na podložky na odkapání a vytřít. Juchů! To mám šikovné děti!
A i když bydlíte v paneláku a máte společné prostory, tak se dá ometat před vchodem, uklízet předsíň nebo se postarat o boty a dát si je sušit, otřít …. činností, které PATŘÍ dětem, je spousta.
A víte, co? Vy budete mít méně práce 🙂
Stačí tak málo, aby se děti naučily samostatnosti:
ZMĚNA NAŠEHO PŘÍSTUPU A VYTVOŘENÍ PODMÍNEK.
Pro zasmání a motivaci dětí vám posílám veverušku, jak si odhrnuje sníh ke svému příbytku
Jestli nevíte, kudy kam, ať už v motorice nebo v jiných oblastech rozvoje Vašich dětí, tak jsme tu pro vás. Pište na e-mail: poradna@activebrain.cz , rádi se podělíme o naše tipy z praxe.
Krásný sněhový a ledový den.